Restauratie_Naum_Gabo_-_De_Bijenkorf_Coolsingel_Rotterdam_Bouwfonds_-.png

 

Spandoeken en Visuals - De Bijenkorf, Coolsingel te Rotterdam

VISUALS BIJ RESTAURATIE SCULPTUUR - COOLSINGEL ROTTERDAM

In opdracht van Bouwfonds en De Bijenkorf heeft Reclame & Design alle Visuals aan de buitenzijden van het restauratieobject aangebracht. Deze bestaan uit 3 aangelichte spandoeken en enkele tientallen geprinte panelen. Met het oog op de feestdagen zullen in november 2 spandoeken worden vervangen in opdracht van De Bijenkorf. 

SCULPTUUR NAUM GABO

Bijnamen

: Gestileerde bloem, het ding, treinongeluk

Geplaatst

: 1957,  in opdracht van De Bijenkorf

Locatie

: Rotterdam, Coolsingel, naast De Bijenkorf

Uitgebeeld

: Constructivisme

Afmetingen beeld

: 26000 x 4500 x 5400 mm

Materiaal

: Object: Staalprofiel, buis, draadgaas, brons en zwart marmer

Eigenaar

: Vroeger De Bijenkorf; vanaf 2004 IEF Capital  / Bouwfonds

 

RESTAURATIE SCULPTURE NAUM GABO

Op 21 juli jl. verleende de gemeente Rotterdam de vergunning voor de restauratie van het kunstwerk van Naum Gabo aan de Coolsingel. De eigenaar IEF Capital / Bouwfonds startte aansluitend met het restauratietraject en verwacht de restauratie eind 2017 af te ronden. De restauratie is in handen van MeestersIn. Om het kunstwerk werd een staalconstructie gebouwd. Deze werd rondom voorzien van isolatiepanelen.  De restauratie kan zo volledig op locatie worden uitgevoerd.

INFORMATIE OVER HET KUNSTWERK

De ruimtelijke constructie die sinds 1957 de nieuwbouw van warenhuis De Bijenkorf aan de Coolsingel flankeert, vormt volgens de maker Naum Gabo een ‘ideologische bijdrage aan het constructivisme’. Dat heeft vooral te maken met het in elkaar opgaan van een architecturale en sculpturale benadering; met de transparantie van de ruimte die als het ware ‘omschreven’ wordt en met de indruk van gewichtloosheid die de sculptuur biedt. Dat is bijzonder voor een beeld van dit formaat en gewicht (het weegt circa 40.000 kilo).

Het werk dateert uit een periode waarin Gabo’s vroege, streng geometrisch-abstracte constructies reeds plaats hadden gemaakt voor vrijere constructies in meer organische vormen. In een toelichting op het beeld aan de kunsthistoricus Herbert Read meldde Gabo ooit dat organische structuren in de plantenwereld hem inspiratie boden voor de structuur van dit beeld [1]. De geleidelijke verandering van richting die in de elementen is toegepast, geeft een suggestie van beweging.

Gabo zag de fundering van het beeld als wortels ervan, die ervoor zorgen dat het bovengrondse stevig verankerd wordt. De twee blokken beton, bekleed met zwart marmer, vormen het equivalent van een stam. Hieruit groeien acht metalen takken, die elkaar bovenin raken. De donkere, fijnere kern staat voor het bladerdek.

Het beeld neemt, geheel conform de grondprincipes van het constructivisme, met een minimum aan massa een maximum aan ruimte in.

https://www.sculptureinternationalrotterdam.nl/collectie/zonder-titel-5



Deze site maakt gebruik van Google Analytics met bijbehorende cookie(s). Verworven gegevens zijn geanonimiseerd en worden niet gedeeld met derden